Op school is gemiddeld 10% van de kinderen begaafd. Deze kinderen scoren bovengemiddeld en beschikken over drie persoonlijkheidsfactoren: intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Daarnaast moet zijn omgeving (school, vrienden en gezin) het mind stimuleren om zijn aangeboren capaciteiten om te zetten in ontwikkeling, groei en prestaties. Veel van de volgende gedragskenmerken zijn bij begaafde kinderen aanwezig en herkenbaar: · Snel van begrip, hoog leertempo; · Weethonger en leerbehoefte; · Goed en georganiseerd geheugen; · Toepassen van parate kennis; · Analytisch inzicht en scherp observatievermogen; · Taalvaardig; · Probleemoplossend vermogen; · Creativiteit; · Doorzettingsvermogen; · Perfectionisme; · Zelfstandigheid; · Faalangst; · Betrokkenheid; · Behoefte aan contact met oudere kinderen en volwassenen; · Weinig slaap; · Gevoelig; · Gevoel voor humor; · Energiek; · Abstract denken; · Intuïtief denken; · Balans tussen linker- en rechterhersenhelft.
School speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Wij vinden het belangrijk om de ontwikkeling van begaafde kinderen te stimuleren door: · een adequaat lesaanbod passend bij de ontwikkelingsbehoeften, ; · een positief klimaat in de groepen waarbij kinderen hun talenten kunnen laten zien en ontwikkelen; · Een goed overleg en een goede verstandhouding tussen school en de ouders. Op De Kern vinden wij het belangrijk om begaafde kinderen vroegtijdig te signaleren om vervolgens te kunnen bepalen in wat het kind nodig heeft. Graag vertellen wij meer over ons beleid en de uitvoering. |
Contactgegevens |
Basisschool De Kern
Bekijk het laatste nieuws | Onze School
Aanmelden nieuwe leerling | Voor ouders
Ziek melden |